به گزارش مشرق، دو روز پیش قیمت جدید خودروها در حالی از سوی شورای رقابت اعلام شد که در این قیمتگذاری، مبالغ بالایی بابت تبدیل استاندارد یورو 2 به یورو 4 و همچنین نصب ایربگ بر روی خودروها در نظر گرفته شده است.
این نرخها در اعلام اولیه قیمت خودروها توسط شورای رقابت منظور نشده بود ولی بعد از چند روز و پس از برگزاری جلساتی بین خودروسازان و مسئولان شورای رقابت، هزینه اعمال استاندارد یورو 4 و نصب ایربگ نیز به قیمت خودروها اضافه شد.
* دریافت 6 برابر هزینه استاندارد یورو 4 از مصرفکننده
در قیمتگذاری شورای رقابت بابت اعمال استاندارد یورو 4 در خودروی پژو 405 اسالایکس و نوع دوگانه سوز این خودرو 3 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
بابت ارتقاء استاندارد در پژو 206 تیپ 5 نیز 3 میلیون و 300 هزار تومان منظور شده است.
این رقم برای پژو پارس جدید و سمند الایکس، سمند سورن و سمند بهینه ایاماس نیز 3 میلیون تومان تعیین شده است.
در مورد انواع پراید نیز 2 میلیون و 300 هزار تومان هزینه بابت ارتقاء استاندارد این خودروها از یورو 2 به یورو 4 منظور شده است. این رقم برای تیبا بالاتر بوده و 3 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است.
***
این مبالغ در حالی به قیمت خودروها اضافه شده و حتی بابت آن مالیات و هزینههای جانبی دیگر نیز از خریدار دریافت میشود که یک کارشناس صنعت خودرو در این مورد با تشریح قیمت تمام شده نصب ایربگ بر روی خودروها و همچنین تغییر استاندارد یورو 2 به یورو 4 به خبرنگار فارس گفت: برای تبدیل استاندارد یورو 2 به یورو 4 باید 3 قطعه بر روی خودروها تغییر کند که این قطعات شامل کاتالیست، باک بنزین و کالیبراسیون ECU است و این کار در دنیا معمولاً بین 130 تا 160 یورو هزینه به همراه دارد.
وی با بیان اینکه هزینه تبدیل این استاندارد در ایران حدود 600 هزار تومان است، گفت: هزینهای که بابت تبدیل استاندارد یورو 2 به یورو 4 در قیمتگذاری جدید خودروها لحاظ شده، رقمی بسیار بالا و غیرمنطقی است.
وی تصریح کرد: حتی اگر خودروساز بخواهد در این زمینه برای خودش سودی را در نظر بگیرد، نباید هزینه تبدیل این استاندارد بیشتر از 800 هزار تومان باشد.
به گزارش فارس، این در حالی است که در قیمتگذاری جدید خودروها بابت اعمال استاندارد یورو 4 بین 2 میلیون تا 3 میلیون و 300 هزار تومان هزینه تعیین شده است.
* دریافت هزینه نصب ایربگ برای خودروهایی که نیازی به تغییر ندارند
در کنار هزینهای که بابت ارتقاء استاندارد خودروها تعیین شده است، هزینه جداگانه ای نیز بابت نصب ایربگ بر روی خودروها لحاظ شده که از خریدار دریافت خواهد شد.
بر این اساس، بابت نصب کیسه هوا بر روی پژو 405 اسالایکس یک میلیون و 800 هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 معادل 2 میلیون تومان و پژو 405 دوگانه سوز یک میلیون و 600 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
همچنین برای نصب ایربگ بر روی پژو پارس جدید 2 میلیون و 200 هزار تومان و انواع پراید یک میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
***
در تحلیل نرخهای تعیین شده برای نصب ایربگ بر روی خودروها، این کارشناس صنعت خودرو فارس گفت: نصب ایربگ راننده بر روی خودروهای داخلی، مشکل و هزینه زیادی را به همراه ندارد.
وی با بیان اینکه نصب ایربگ سرنشین نیاز به وجود محل مشخص بر روی داشبورد دارد، ادامه داد: داشبورد جدید پژو 405 و پژو پارس طوری طراحی شده که امکان نصب ایربگ سرنشین بر روی آن وجود دارد و برای این کار نیاز به هزینه بالایی نیست.
وی افزود: برای نصب ایربگ سرنشین بر روی داشبورد این دو خودرو، طراحی جدید انجام شده و این کار با مقداری هزینه برای خریدار همراه است.
این کارشناس صنعت خودرو در مورد نصب ایربگ بر روی پژو 206 نیز گفت: داشبورد پژو 206 به صورت قرینه طراحی شده و از روز اول امکان نصب یک ایربگ یا دو ایربگ بر روی آن وجود داشته است.
وی افزود: فقط طراحی پژو 206 تیپ 2 ، تک ایربگه بود، ولی در مورد پژو 206 تیپ 5 و 6 داشبور دو ایربگه طراحی شده است که هزینهای برای نصب ایربگ بر روی این خودروها وجود ندارد.
وی در مورد نصب ایربگ بر روی سمند نیز گفت: داشبورد فعلی سمند دارای محل مشخص برای نصب ایربگ راننده است و برای نصب ایربگ سرنشین نیز فقط باید یک دریچه روی داشبورد برش زده شود و ایربگ در آن محل جای گیرد که آن هم هزینهای به همراه ندارد.
وی در مورد تغییر لازم برای نصب ایربگ بر روی پراید نیز گفت: داشبورد پراید نیز مانند داشبورد پژو پارس و پژو 405 نیاز به تغییر داشت که این کار انجام شده است.
وی تصریح کرد: در مورد تیبا از ابتدا نصب دو ایربگ پیشبینی شده بود.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، طراحی رانا نیز از ابتدا بر مبنای دو ایربگ و استاندارد یورو 4 انجام شده و به همین دلیل نیازی به دریافت مبلغ جداگانه در این مورد نیست.
* چه کسی برای شورای رقابت کارشناسی کرد؟
ابهام و ایراد نسبت به قیمتگذاری جدید خودروها در حالی مطرح است که به نظر میرسد در تعیین قیمت جدید خودروها، کارشناسی لازم توسط شورای رقابت صورت نگرفته است و شورا نظرات و هزینههای اعلامی خودروسازان را بی چون و چرا پذیرفتهاست.
رئیس شورای رقابت در نشست دو روز قبل خود با خبرنگاران در واکنش به برخی ابهامات موجود در مورد قیمتگذاری خودروها بدون ارائه توجیه قابل قبول، با بیان اینکه اطلاعات مربوطه از سوی خودروسازان ارائه شده است، توضیح مشخصی در مورد این ابهامات ارائه نکرد.
واکنش رضا شیوا، این سوال را ایجاد میکند که آیا اطلاعات ارائه شده از سوی خودروسازان توسط شورای رقابت مورد ارزیابی قرار نگرفته است؟ و اگر قرار است که این اطلاعات بدون صحهگذاری و ارزیابی مورد استناد قرار گیرد، پس اصولاً فلسفه وجودی شورای رقابت و تعیین قیمتها توسط این شورا چیست؟ حال که قیمت خودرو بدون ارزیابی دقیق اطلاعات خودروسازان تعیین شده است، آیا خودروساز نمیتوانست خود قیمت محصولاتش را تعیین و اعمال کند؟
نکته قابل تامل شاید نحوه مدیریت شورای رقابت باشد و اینکه تا کنون کسانی که در راس آن قرار گرفتهاند، یعنی جمشید پژویان و رضا شیوا هر دو اساتید مطرح اقتصاد در کشور بوده و هستند، اما کمتر در سوابق آنان می توان تجربه فعالیتهای تجاری و بازار و چالش با پیچیدگیهای خاص این حوزه را یافت.
علاوه بر این در هر دو دوره مدیریت کمتر دیده و شنیده شده است که در تصمیمات شورای رقابت نظرات مجامع کارشناسی و تخصصی و اصحاب فن هر حوزه مد نظر قرار گرفته باشد،در واقع به نظر می رسد شورای رقابت در تصمیمگیری های خود بیش از آنکه وارد فضای کارشناسی و تخصصی هر حوزه شود به قضاوت بین طرفین دعوا آنهم بدون حضور کارشناسان بسنده کرده است و اینگونه است که خودروسازان هزینهتراشیهای غیر منطقی خود را به عنوان هزینه واقعی در این شورا مطرح و مجوز افزایش قیمت خود را دریافت کردهاند.
بر اساس این گزارش پاسخ به سوالات و ابهامات مطرح میتواند تعیین کننده موضع دولت در مورد قیمتگذاری خودروها باشد، مسئلهای که از سوی سخنگوی دولت با عنوان «مخالفت دولت با افزایش قیمتها» و از سوی شورای رقابت و وزارت صنعت به عنوان «حامی افزایش قیمت خودرو» مطرح است.
این نرخها در اعلام اولیه قیمت خودروها توسط شورای رقابت منظور نشده بود ولی بعد از چند روز و پس از برگزاری جلساتی بین خودروسازان و مسئولان شورای رقابت، هزینه اعمال استاندارد یورو 4 و نصب ایربگ نیز به قیمت خودروها اضافه شد.
* دریافت 6 برابر هزینه استاندارد یورو 4 از مصرفکننده
در قیمتگذاری شورای رقابت بابت اعمال استاندارد یورو 4 در خودروی پژو 405 اسالایکس و نوع دوگانه سوز این خودرو 3 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
بابت ارتقاء استاندارد در پژو 206 تیپ 5 نیز 3 میلیون و 300 هزار تومان منظور شده است.
این رقم برای پژو پارس جدید و سمند الایکس، سمند سورن و سمند بهینه ایاماس نیز 3 میلیون تومان تعیین شده است.
در مورد انواع پراید نیز 2 میلیون و 300 هزار تومان هزینه بابت ارتقاء استاندارد این خودروها از یورو 2 به یورو 4 منظور شده است. این رقم برای تیبا بالاتر بوده و 3 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است.
***
این مبالغ در حالی به قیمت خودروها اضافه شده و حتی بابت آن مالیات و هزینههای جانبی دیگر نیز از خریدار دریافت میشود که یک کارشناس صنعت خودرو در این مورد با تشریح قیمت تمام شده نصب ایربگ بر روی خودروها و همچنین تغییر استاندارد یورو 2 به یورو 4 به خبرنگار فارس گفت: برای تبدیل استاندارد یورو 2 به یورو 4 باید 3 قطعه بر روی خودروها تغییر کند که این قطعات شامل کاتالیست، باک بنزین و کالیبراسیون ECU است و این کار در دنیا معمولاً بین 130 تا 160 یورو هزینه به همراه دارد.
وی با بیان اینکه هزینه تبدیل این استاندارد در ایران حدود 600 هزار تومان است، گفت: هزینهای که بابت تبدیل استاندارد یورو 2 به یورو 4 در قیمتگذاری جدید خودروها لحاظ شده، رقمی بسیار بالا و غیرمنطقی است.
وی تصریح کرد: حتی اگر خودروساز بخواهد در این زمینه برای خودش سودی را در نظر بگیرد، نباید هزینه تبدیل این استاندارد بیشتر از 800 هزار تومان باشد.
به گزارش فارس، این در حالی است که در قیمتگذاری جدید خودروها بابت اعمال استاندارد یورو 4 بین 2 میلیون تا 3 میلیون و 300 هزار تومان هزینه تعیین شده است.
* دریافت هزینه نصب ایربگ برای خودروهایی که نیازی به تغییر ندارند
در کنار هزینهای که بابت ارتقاء استاندارد خودروها تعیین شده است، هزینه جداگانه ای نیز بابت نصب ایربگ بر روی خودروها لحاظ شده که از خریدار دریافت خواهد شد.
بر این اساس، بابت نصب کیسه هوا بر روی پژو 405 اسالایکس یک میلیون و 800 هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 معادل 2 میلیون تومان و پژو 405 دوگانه سوز یک میلیون و 600 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
همچنین برای نصب ایربگ بر روی پژو پارس جدید 2 میلیون و 200 هزار تومان و انواع پراید یک میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
***
در تحلیل نرخهای تعیین شده برای نصب ایربگ بر روی خودروها، این کارشناس صنعت خودرو فارس گفت: نصب ایربگ راننده بر روی خودروهای داخلی، مشکل و هزینه زیادی را به همراه ندارد.
وی با بیان اینکه نصب ایربگ سرنشین نیاز به وجود محل مشخص بر روی داشبورد دارد، ادامه داد: داشبورد جدید پژو 405 و پژو پارس طوری طراحی شده که امکان نصب ایربگ سرنشین بر روی آن وجود دارد و برای این کار نیاز به هزینه بالایی نیست.
وی افزود: برای نصب ایربگ سرنشین بر روی داشبورد این دو خودرو، طراحی جدید انجام شده و این کار با مقداری هزینه برای خریدار همراه است.
این کارشناس صنعت خودرو در مورد نصب ایربگ بر روی پژو 206 نیز گفت: داشبورد پژو 206 به صورت قرینه طراحی شده و از روز اول امکان نصب یک ایربگ یا دو ایربگ بر روی آن وجود داشته است.
وی افزود: فقط طراحی پژو 206 تیپ 2 ، تک ایربگه بود، ولی در مورد پژو 206 تیپ 5 و 6 داشبور دو ایربگه طراحی شده است که هزینهای برای نصب ایربگ بر روی این خودروها وجود ندارد.
وی در مورد نصب ایربگ بر روی سمند نیز گفت: داشبورد فعلی سمند دارای محل مشخص برای نصب ایربگ راننده است و برای نصب ایربگ سرنشین نیز فقط باید یک دریچه روی داشبورد برش زده شود و ایربگ در آن محل جای گیرد که آن هم هزینهای به همراه ندارد.
وی در مورد تغییر لازم برای نصب ایربگ بر روی پراید نیز گفت: داشبورد پراید نیز مانند داشبورد پژو پارس و پژو 405 نیاز به تغییر داشت که این کار انجام شده است.
وی تصریح کرد: در مورد تیبا از ابتدا نصب دو ایربگ پیشبینی شده بود.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، طراحی رانا نیز از ابتدا بر مبنای دو ایربگ و استاندارد یورو 4 انجام شده و به همین دلیل نیازی به دریافت مبلغ جداگانه در این مورد نیست.
* چه کسی برای شورای رقابت کارشناسی کرد؟
ابهام و ایراد نسبت به قیمتگذاری جدید خودروها در حالی مطرح است که به نظر میرسد در تعیین قیمت جدید خودروها، کارشناسی لازم توسط شورای رقابت صورت نگرفته است و شورا نظرات و هزینههای اعلامی خودروسازان را بی چون و چرا پذیرفتهاست.
رئیس شورای رقابت در نشست دو روز قبل خود با خبرنگاران در واکنش به برخی ابهامات موجود در مورد قیمتگذاری خودروها بدون ارائه توجیه قابل قبول، با بیان اینکه اطلاعات مربوطه از سوی خودروسازان ارائه شده است، توضیح مشخصی در مورد این ابهامات ارائه نکرد.
واکنش رضا شیوا، این سوال را ایجاد میکند که آیا اطلاعات ارائه شده از سوی خودروسازان توسط شورای رقابت مورد ارزیابی قرار نگرفته است؟ و اگر قرار است که این اطلاعات بدون صحهگذاری و ارزیابی مورد استناد قرار گیرد، پس اصولاً فلسفه وجودی شورای رقابت و تعیین قیمتها توسط این شورا چیست؟ حال که قیمت خودرو بدون ارزیابی دقیق اطلاعات خودروسازان تعیین شده است، آیا خودروساز نمیتوانست خود قیمت محصولاتش را تعیین و اعمال کند؟
نکته قابل تامل شاید نحوه مدیریت شورای رقابت باشد و اینکه تا کنون کسانی که در راس آن قرار گرفتهاند، یعنی جمشید پژویان و رضا شیوا هر دو اساتید مطرح اقتصاد در کشور بوده و هستند، اما کمتر در سوابق آنان می توان تجربه فعالیتهای تجاری و بازار و چالش با پیچیدگیهای خاص این حوزه را یافت.
علاوه بر این در هر دو دوره مدیریت کمتر دیده و شنیده شده است که در تصمیمات شورای رقابت نظرات مجامع کارشناسی و تخصصی و اصحاب فن هر حوزه مد نظر قرار گرفته باشد،در واقع به نظر می رسد شورای رقابت در تصمیمگیری های خود بیش از آنکه وارد فضای کارشناسی و تخصصی هر حوزه شود به قضاوت بین طرفین دعوا آنهم بدون حضور کارشناسان بسنده کرده است و اینگونه است که خودروسازان هزینهتراشیهای غیر منطقی خود را به عنوان هزینه واقعی در این شورا مطرح و مجوز افزایش قیمت خود را دریافت کردهاند.
بر اساس این گزارش پاسخ به سوالات و ابهامات مطرح میتواند تعیین کننده موضع دولت در مورد قیمتگذاری خودروها باشد، مسئلهای که از سوی سخنگوی دولت با عنوان «مخالفت دولت با افزایش قیمتها» و از سوی شورای رقابت و وزارت صنعت به عنوان «حامی افزایش قیمت خودرو» مطرح است.